CamelBak - wyśmiany pomysł, który zmienił świat sportu
- 15.11.2021
- 0 komentarzy
Kroplówka, getra i klamerka, czyli początki marki CamelBak
Założenie firmy, która zmieni zasady gry często poprzedza splot przypadkowych okoliczności. Było tak również w przypadku CamelBaka i jego twórcy - Michaela Edisona - ratownika medycznego i miłośnika kolarstwa. W 1989 roku postanowił, że weźmie udział w wyścigu kolarskim Hotter'N Hell 100.
Hotter'N Hell 100 to nie byle przejażdżka mało uczęszczaną szosą. To kolarski ultramaraton. 100 mil w pełnym słońcu przy temperaturze ponad 30 stopni. Sukces zawodnika opiera się na wytrzymałości i odpowiednim nawodnieniu organizmu. Jednak na trasie nie ma zbyt wielu miejsc, aby uzupełnić wodę.
Wiedząc to, Edison stawia się na linii startu. Tuż przed rozpoczęciem wyścigu wpada na pomysł, aby wykorzystać worek od kroplówki w celu lepszego nawodnienia. Napełnia go wodą, mocuje na plecach przy użyciu getry, a wężyk blokuje klamerką do prania. Tak powstaje pierwszy w historii system hydracyjny.
Współzawodnicy widząc zaimprowizowany sprzęt, wyśmiewają pomysł Edisona. Jednak nie zdają sobie sprawy, że jego prototyp wkrótce stanie się profesjonalnym sprzętem sportowym. Twórca wynalazku jeszcze tego samego roku zakłada firmę i rozpoczyna produkcję. Od tej pory nawodnienie organizmu, o które muszą dbać sportowcy długodystansowi, staje dużo wygodniejsze.
Chude czasy i sprzedawca na motocyklu
O ile wymyślenie świetnego wynalazku często dzieje się spontanicznie, tak założenie firmy i rozpoczęcie sprzedaży nie jest już tak proste. W przypadku CamelBaka było to dzieło konsekwencji i wytrwałości w czasie kryzysu firmy.
Na samym początku działalności, systemy hydracyjne produkowane Edisona zyskały wiernego miłośnika. Był nim Jeff Wemmer - kolarz wyczynowy, który również brał udział w Hotter'N Hell 100 w 89’ roku. Zakochał się on produktach CamelBaka do tego stopnia, że zabierał je na różne wyścigi, aby sprzedawać innym kolarzom.
Edison docenił jego zaangażowanie i 1993 roku zatrudnił jako sprzedawcę. Był to ciężki czas dla firmy, ponieważ fabryka nie miała tylu klientów, aby prowadzić regularną produkcję. Jak głosi legenda, Wemmer ruszył w służbową podróż motocyklem odwiedzając sklepy rowerowe w wielu stanach. Prezentował produkty CamelBak, zbierał zamówienia i przesyłał je faksem do fabryki. Dzięki spływającym zamówieniom firma stanęła na nogi i mogła się dalej rozwijać.
Rozwój systemów nawodnienia CamelBak
Dzisiaj marka CamelBak jest kojarzona z różnymi aktywnościami. Doceniają ją kolarze, biegacze, turyści a także żołnierze i funkcjonariusze różnych służb. Dzięki workowi z wodą umieszczonemu w specjalnych plecakach, nawodnienie organizmu nie wymaga użycia rąk. Dzięki temu jest dużo wygodniejsze, a w wielu przypadkach także bardziej bezpieczne.
Z biegiem czasu producent bukłaków na wodę zaczął także produkować inne akcesoria sportowe. W ofercie CamelBak można znaleźć teraz m.in bidony, butelki stalowe i kubki termiczne, filtry do wody czy całe plecaki z systemem hydracyjnym. Wszystkie produkty tworzone są z myślą użyteczności w czasie uprawiania sportu oraz dbałością o najmniejsze detale.
CamelBak jako firma odpowiedzialna społecznie
Jako marka rozpoznawalna na całym świecie, CamelBak stara się odpowiadać na globalne problemy związane z ochroną środowiska. Jej produkty są wytwarzane z materiałów spełniających wszelkie wymogi w Stanach Zjednoczonych oraz Unii Europejskiej. Na wyzwania odpowiada innowacjami. Firma jako pierwsza na świecie wprowadziła na rynek butelki wolne od BPA.
Sprzęt powstający w fabryce CamelBaka musi spełniać główne założenie - można go używać wielokrotnie. Dlatego łatwo wyczyścisz i wygodnie przetransportujesz wszystkie butelki, bidony i systemy hydracyjne. Jednak przede wszystkim woda w nich zachowuje swój naturalny smak. Produkując produkty wielorazowego użytku, CamelBak stara się ograniczyć zużycie jednorazowych butelek, które bardzo szybko tworzą ogromne wysypiska śmieci.
Ekologia? Pięć razy “tak”
Produkty CamelBak są tworzone z myślą o ludziach, którzy aktywnie spędzają czas na łonie natury. Dlatego troska o naturalne środowisko jest jednym z najważniejszych elementów w procesie produkcji. Tak brzmi jeden z głównych celów CamelBaka: do 2025 roku wszystkie produkty będą tak projektowane, aby zmniejszyć wpływ na klimat.
Firma pokazuje, że nie są to jedynie puste słowa. Aby dotrzymać obietnicy, wykorzystuje 5 technologii minimalizujących wpływ na środowisko. Jest to:
Użycie bezpieczniejszych środków i materiałów.
1. Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu.
2. Tworzenie produktów tak, aby można ich było używać wiele razy oraz w razie potrzeby łatwo naprawić.
3. Zmniejszenie ilości materiału do opakowań.
4. Projektowanie produktów tak, aby chronić naturalne zasoby.
5. Kupując produkty CamelBak, zwróć uwagę na kolor oznaczenia “Repurpose”. Firma w ten sposób komunikuje, ile z powyższych technologii zostało wykorzystanych przy konkretnym produkcie.
Marka CamelBak - od wyśmianego pomysłu do globalnej sieci sprzedaży
Stworzenie przez Michaela Edisona bukłaka na wodę, który nie wymaga użycia rąk, było w pewnym sensie przełomowe. Pozwoliło to na efektywniejsze i wygodniejsze nawodnienie w czasie aktywności sportowej. Pomimo początkowego niezrozumienia jego pomysłu, upór i determinacja sprawiły, że dzisiaj korzystamy z doskonałych systemów hydracyjnych.
Jednak CamelBak to coś więcej niż produkt. Kupując sprzęt tej marki masz świadomość, że dokładasz cegiełkę do tego, aby chronić zasoby naturalne i ograniczać negatywny wpływ na środowisko. A przecież o to chodzi nam wszystkim - sportowcom i turystom spędzającym czas na łonie natury.
Zobacz produkty Camelbak dostepne w naszej ofercie.